Voltijd
Nederlands
Nijmegen
30.0
-- niet aangeboden
Wilma Fenneman, Rogier Hendriks, Fon Zeegers

De student neemt vooraf de aanmelding eerst contact op met;

Wilma Fenneman
E-mail: Wilma.Fenneman@han.nl of
Rogier Hendriks
E-mail: Roger.Hendriks@han.nl

Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

Studeer jij HBO-Verpleegkunde, Fysiotherapie, Ergotherapie, Medische Hulpverlening of Medische en Beeldvormende technieken of ben je werkende en heb je interesse in de peroperatieve zorg? Wil je kennismaken met de operatiekamer, het werken op een operatiekamer, het werken binnen de anesthesie (bewaken van vitale functies in samenwerking met de anesthesioloog) en de chirurgie (omlopen, instrumenteren en assisteren van de snijdend specialist)? Dan is de minor Perioperatieve Zorg iets voor jou.

Deze minor is ontwikkeld door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen samen met het Lectoraat Acute, Intensieve zorg, Lectoraat Technologie voor Gezondheid en het werkveld.

De Minor Perioperatieve Zorg wil je de kans geven meer kennis en inzicht te ontwikkelen binnen het perioperatieve domein. Je bent bekend met patiëntenzorg in algemene zin.

Deze minor bied je een uitgebreide oriëntatie in dit domein aan.

Binnenschools onderwijs

Deze minor vindt grotendeels binnenschools plaats waarbij simulatieonderwijs een centrale rol speelt. Je leert de vitale functies van de patiënt onder supervisie te bewaken. Tevens zorg je ervoor dat alles wat nodig is om de operaties uit te voeren, aanwezig is, gecontroleerd wordt en gebruikt kan worden. Je leert de specialist te assisteren binnen de anesthesie en de snijdende specialismen. Je coördineert op adequate en kwalitatieve wijze deze zorg en je communiceert efficiënt en effectief. Kernaspecten die je hierbij leert zijn interprofessionele samenwerking, effectieve communicatie (CRM), kennismaken met logistieke processen en duurzaam en veilig werken.

Stage

Je gaat naar de praktijk voor een oriënterende stage in het perioperatieve domein.

Soort minor

Dit is een verbredende minor met verdiepende eigenschappen waarbij je binnen je eigen beroepsprofiel meer kennis en inzicht krijgt in het traject dat patiënten doorlopen van holding – behandeling en / of operatie – recovery of IC.

Deze minor is tevens een blokminor en wordt ieder semester aangeboden.

Eenheid Van Leeruitkomsten

Je werkt in het gesimuleerde perioperatieve domein in laagcomplexe, gestandaardiseerde situaties vanaf de holding tot en met de recovery of de IC. Je bewaakt op basis van de theorie de vitale functies van de patiënt op niveau 2 van de Entrustable Professional Activities. Tevens zorg je ervoor dat alles wat nodig is om de operatie uit te voeren aanwezig is, gecontroleerd is en gebruikt kan worden. Je assisteert de specialist binnen de anesthesie en de snijdende specialismen. Je coördineert op adequate en kwalitatieve wijze deze zorg en communiceert efficiënt en effectief. Kernaspecten die je hierbij leert zijn interprofessionele samenwerking, kennismaken met logistieke processen en duurzaam en veilig werken.

LUK 1. Medische Kennis

De student heeft (integraal) kennis van die aspecten die van belang zijn voor de patiënt in het perioperatieve domein. Deze kennis op basis van EBP (w.o. protocollen en richtlijnen) is gericht op laag-complexe anesthesiologische en operatieve zorg en technieken. De kennis met betrekking tot anatomie, fysiologie, pathologie en medisch specifieke chirurgische en anesthesiologische theorie is hierbij ondersteunend.

LUK 2. Coördinatie en Samenwerking

De student coördineert de zorg als onderdeel van het perioperatieve traject dat de patiënt doorloopt. Dit doet hij in nauwe samenwerking met verschillende disciplines, waarbij hij de zorg systematisch organiseert en overdraagt. De student communiceert hierbij adequaat en respectvol met de patiënt, zijn omgeving en teamleden binnen het perioperatieve domein. Hij werkt samen met andere professionals volgens crew resource managementrichtlijnen. Logistieke processen, duurzaamheid en kostenbewust handelen spelen binnen de coördinatie van zorg een belangrijke rol.

CanMeds competentiegebieden perioperatieve opleidingen

Vakinhoudelijk handelen

Het ontwikkelen van competenties op het gebied van het uitvoeren van methodische werkprocessen en verlenen van zorg in laag complexe situaties.

*Je monitort tijdens de gesimuleerde operatie onder begeleiding de vitale functies, het operatieverloop, analyseert, interpreteert en behandelt conform evidence based practice of practice based evidence op laag complex niveau. 

Communicatie

Het ontwikkelen van competenties op het gebied van doelmatig en effectief communiceren met de zorgvrager en alle betrokkenen, rekening houdend met diversiteit en culturele achtergronden. Rekening houden met verschillende verantwoordelijkheden van professionals op diverse niveaus.

Samenwerking

Het ontwikkelen van competenties in doelmatig en effectief samenwerken met alle betrokkenen, inclusief de zorgvrager en diens naasten. Samenwerken op verschillende niveaus: monodisciplinair, multidisciplinair en interprofessioneel. Het nemen van verantwoordelijkheden tot en met het laag complexiteitsniveau.

Kennis en Wetenschap

Het ontwikkelen van competenties op het gebied van professionele vakinhoudelijke kennis, vaardigheden, attitude en het leveren van een bijdrage aan innovatie.

Maatschappelijk Handelen

Het ontwikkelen van competenties op het gebied van maatschappelijke verantwoording vanuit de werksetting van de zorgvrager volgens wet- en regelgeving. Bevorderen van innovaties in de gezondheidszorg.

Leiderschap

Het ontwikkelen van competenties op het gebied van persoonlijk en intercollegiaal leiderschap

Professionaliteit

Het ontwikkelen van competenties op het gebied van de professionele (beroeps)ontwikkeling en kwaliteitszorg.

Deze minor kan voor een student een bron van inspiratie zijn om de basis carrière in de toekomst uit te breiden. Wil deze student operatieassistent of anesthesiemedewerker worden, dan is het mogelijk dat de student zichzelf sneller kan ontwikkelen, zowel in theorie als praktijk.

 

Instapeisen

Deze minor biedt jou als zorgprofessionals verbreding van je professie en verdieping in medische kennis en praktische vaardigheden voor laagcomplexe situaties binnen anesthesiologische en operatieve zorg. Deze minor is interessant voor degene die vinden dat deze minor aansluit op jouw behoefte en wensen voor verbreding en verdieping van je eigen beroepsprofiel.

Voor wie?

Deze minor is geschikt voor gemotiveerde studenten die deze minor zien als aanvulling op het beroepsprofiel en voor degene die in de toekomst mogelijk in het perioperatieve domein werkzaam willen zijn.

Voorwaarde voor deelname aan de minor:

  • Positief advies van Planningsgroep Perioperatieve Zorg n.a.v. een intakegesprek; 

Voor deelnemende studenten van de HAN, wordt vanuit de HAN een praktijkplaats te regelen.

Studenten fysiotherapie, ergotherapie en medisch beeldvormende en radiotherapeutische technieken hbo-verpleegkunde of MHV van een andere hogeschool dan de HAN dienen zelf zorg te dragen voor een praktijkplaats als zij ervaring willen opdoen in de praktijk. Na bevestiging van het werkveld aan de Planningsgroep voor een stageplaats, wordt de externe student definitief toegelaten.

Goed om te weten

Ben je student anders dan HBO-V en MHV student, dan word je uitgenodigd voor een intakegesprek.

 

De toetsing bestaat uit:

Een casuskennistoets. Dit is een digitale toets met een diversiteit aan vragen (15 ECTS)

Een performancetoets op basis van een ontwikkelingsportfolio (15 ECTS)

In de casuskennistoets wordt de LUK 1. Medische Kennis getoetst.

De student heeft (integraal) kennis van die aspecten die van belang zijn voor de patiënt in het perioperatieve domein. Deze kennis op basis van EBP (w.o. protocollen en richtlijnen) is gericht op laag-complexe anesthesiologische en operatieve zorg en technieken. De kennis met betrekking tot anatomie, fysiologie, pathologie en medisch specifieke chirurgische en anesthesiologische theorie is hierbij ondersteunend.

In de performancetoets wordt LUK 2. Coordinatie en Samenwerking getoetst.

De student coördineert de zorg (simulatie) als onderdeel van het perioperatieve traject dat de patiënt doorloopt. Dit doet hij in nauwe samenwerking met verschillende disciplines, waarbij hij de zorg systematisch organiseert en overdraagt. De student communiceert hierbij adequaat en respectvol met de patiënt, zijn omgeving en teamleden binnen het perioperatieve domein. Hij werkt samen met andere professionals volgens crew resource managementrichtlijnen. Logistieke processen, duurzaamheid en kostenbewust handelen spelen binnen de coördinatie van zorg een belangrijke rol.

In deze leeruitkomsten worden de CanMeds competentiegebieden getoetst.

CanMeds competentiegebieden perioperatieve opleidingen

Vakinhoudelijk handelen:

Communicatie:

Samenwerking

Kennis en Wetenschap

Maatschappelijk Handelen

Leiderschap

Professionaliteit

 

Rooster

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.

Er wordt vanuit gegaan dat je van maandag t/m vrijdag beschikbaar bent in het binnenschools deel. Het onderwijs is in principe verdeeld over 3 dagen. De overige dagen heb je nodig als voorbereiding op het onderwijs.

 

Werkvormen
Je volgt een intensief lesprogramma.

Er wordt gebruik gemaakt van verschillende werkvormen als:

Online leren (tool in Nederlands en Engels), Hoorcollege, Werkgroep onderwijs, Fysieke simulatietraining, Reflectie, Individuele begeleiding en intervisie. Oriëntatiestage perioperatief domein

 

De meeste literatuur is in het Nederlands.

Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.

Inloggen OSIRIS arrowright

Mocht het inloggen in OSIRIS niet lukken via bovenstaande link ga dan naar de site van OSIRIS.

  

Externe studenten kunnen zich eenvoudig aanmelden via Kies Op Maat.

Inloggen kies op maat arrowright