Vol- en deeltijd
Nederlands
Nijmegen
30.0
3 februari 2025 t/m 11 juli 2025 -- open
Miranda Kamp

Voor inhoudelijke informatie:
Miranda Kamp
E-mail: Miranda.Kamp@han.nl

Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

Lees je rijk

'En eens zou het haar ergens brengen, die nieuwsgierigheid. Ergens waar anderen niet zouden kunnen komen'.*

* Bron: Goldewijk, Y. (2021). Films die nergens draaien. Uitgeverij Ploegsma. pp. 70.

Ben jij nieuwsgierig naar de wereld van het boek en de kracht van verhalen, gedichten en rijke teksten? En wil je weten hoe je lezen kunt bevorderen en hoe jij met boeken en teksten betekenisvol (taal)onderwijs kunt ontwerpen? 

In deze minor leer je je (taal)onderwijs nog sterker te maken. Goed kunnen lezen zorgt voor meer (maatschappelijk) succes in het leven en is daarmee een enorm belangrijke vaardigheid die we onze leerlingen meegeven in het onderwijs.  

In deze minor krijg of vergroot je je kennis over het leesproces, ga je je eigen leesrepertoire uitbreiden en vergroot je je eigen literaire competentie en die van je leerlingen. Je wordt geraakt en raakt geïnspireerd door onder andere de verschillende titels die je leest en door de goede voorbeelden uit de praktijk die we gaan bekijken.   

Door de inzet van rijke teksten en het leggen van verbindingen met andere vakken zorg je ervoor dat de taalvaardigheid en de algemene kennis van jouw leerlingen wordt vergroot. Je gaat, vanuit de rijke teksten die je leest, linken zien met andere vakken en leerlijnen en gaat deze aan elkaar koppelen. Vanuit een rijke tekst ontwerp je rijk (taal)onderwijs voor jouw doelgroep waarbij je met leerlingen gaat lezen, creatief schrijven en praten.  

Tot slot ga je, vanuit je opgedane kennis en vaardigheden, een verdiepingsslag maken in de onderwijspraktijk door aan de slag te gaan met een zelf ontwikkelde onderzoeks-of verdiepingsvraag en een zelf geformuleerde leeruitkomst. Hiermee lever je een bijdrage aan sterk (taal)onderwijs en aan gelukkig lezende kinderen. 

Soort minor: 

Deze minor is verdiepend van karakter. Je breidt je repertoire als docent uit met specifieke kennis en ervaring rondom het inzetten van rijke teksten in het onderwijs, met als doel kennisopbouw en taalvaardigheid gelijktijdig te stimuleren. Volgens de cognitieve leertheorie en naar aanleiding van wat docenten zien in de praktijk, is het belang van herhaling significant. In deze minor wordt aan deze behoefte voldaan. Door het weken aan een casus uit de praktijk krijg je bovendien zicht op wat binnen een schoolorganisatie mogelijk en wenselijk is rondom taalstimulering.

 

In deze minor wordt gewerkt aan de volgende leeruitkomsten:

  1. Je weet wat het belang van lezen is en je hebt kennis over het leesproces zoals jijzelf en je leerlingen dit doorlopen.

  2. Je bent literair competent. Je (her)kent rijke teksten, je kunt met anderen praten over boeken en je bouwt een breed leesrepertoire op dat aansluit op je doelgroep.

  3. Als expertleerkracht weet je dat lees-/taalonderwijs het sterkst tot zijn recht komt wanneer het in transfer met andere vakken verloopt en wanneer de verschillende taaldomeinen (lezen, luisteren, spreken en schrijven) geïntegreerd worden. Je hebt zicht op leesbevorderende activiteiten en weet hoe je verschillende vormen van lezen op een adequate manier in kunt zetten in de klas en in de school. Je hebt vaardigheden ontwikkeld om rondom deze uitgangspunten sterk, taalontwikkelend onderwijs te herkennen en te ontwerpen. Je kunt samenwerken met collega's en, waar gewenst, met externe partners.

  4. Je maakt, naar aanleiding van een zelf ontwikkelde onderzoeks-of verdiepingsvraag en een zelf geformuleerde leeruitkomst, een verdiepingsslag op het gebied van sterk lees-/taalonderwijs. Door bijvoorbeeld een verdiepingsonderzoek uit te voeren, een leesbeleid op te stellen of te werken aan een vraag uit de praktijk, heb je aantoonbaar een bijdrage geleverd aan sterk lees-/taalonderwijs waarbij voldaan is aan vak- en domeinintegratie. Je kunt samenwerken met collega's en, waar gewenst, met externe partners.

Voor wie?

- Je studeert aan de pabo of een lerarenopleiding

- Je studeert binnen het sociale domein en hebt interesse in het werken met jeugdliteratuur

Voorwaarde voor deelname

- Je propedeutische fase is succesvol afgerond. 

- Je voldoet aan de minorinstapeisen van jouw eigen hoofdopleiding (major)

- Voor het deelnemen aan de leeskringgesprekken geldt een aanwezigheidsverplichting.

De toetsing bestaat uit vier deeltentamens.

Je sluit de minor succesvol af, wanneer je alle vier de deeltentamens met minimaal een voldoende hebt behaald.  

De vier deeltentamens:

1. Kennistoets

2. Leeskringgesprekken aan de hand van beoordelingscriteria

3. Ontwerpen van leesbevorderende activiteiten

4. Participatief actieonderzoek en de verslaglegging hiervan

De studenten worden elke donderdag op het HAN-instituut verwacht. De overige dagen van de week zijn bestemd voor stage en zelfstudie. 

Werkvormen:

- Werkcolleges

- Leeskringgesprekken

- Onderzoek naar aanleiding van praktijkprobleem

- Presentaties

- Stage

- Intervisie

- Excursies

Literatuur volgt nog.

Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.

Inloggen OSIRIS arrowright

Mocht het inloggen in OSIRIS niet lukken via bovenstaande link ga dan naar de site van OSIRIS.

  

Externe studenten kunnen zich eenvoudig aanmelden via Kies Op Maat.

Inloggen kies op maat arrowright