Voor inhoudelijke informatie:
Coördinatie minor:
Milja Lenting
E-Mail: Minor.hg-km@han.nl
Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.
Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.
Schrijf je op tijd in!
Let op:
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.
Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.
Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/
Wil je kennis opdoen over hoe je veiligheid kunt vergroten, zowel voor als achter de voordeur? Wil jij vaardiger worden in het voeren van gesprekken over zorgen en signalen met betrekking tot huiselijke geweld en kindermishandeling? Wil je meer weten over wat in te zetten bij het borgen van veiligheid op zowel korte als lange termijn? En wil jij deze kennis en vaardigheden in gaan zetten in je eigen praktijk? Dan is deze deeltijdminor aan de HAN vast wat voor jou!
Voor wie
Als je werkt als hulpverlener in het sociaal domein, onderwijs of in de zorg krijg je te maken met zorgen rondom kindermishandeling en/of huiselijk geweld. Het is niet de vraag óf maar wanneer dit gebeurt. Hierbij is van belang dat jij als professional kunt handelen vanuit deskundigheid.
Ontstaan en opzet
De minor huiselijk geweld en kindermishandeling is ontstaan in nauwe samenwerking met professionals en experts uit het werkveld. Hierdoor zul jij op basis van actuele kennis, zowel vaardigheden als kunde ontwikkelen die in de praktijk essentieel zijn om kindermishandeling en huiselijk geweld te stoppen en veiligheid op de korte en lange termijn te borgen. Je krijgt les van docenten die zelf praktijkervaring hebben in het uitvoerende werkveld en van gastdocenten uit de praktijk. Ook wordt er gewerkt met ervaringsdeskundigen binnen de minor, waardoor je oog krijgt voor verschillende perspectieven. Daarnaast ga je aan de slag met vraagstukken uit je eigen praktijk.
Uit de nauwe samenwerking met de praktijk is gebleken dat studenten niet altijd voorbereid zijn op de dilemma's van deze problematiek en zich onvoldoende toegerust voelen om situaties aan te pakken. Het is juist bevredigend om te kunnen handelen, zeker in heftige situaties. Om deze reden zal er naast het aanleren vaardigheden en opdoen van kennis, ook ingestoken worden op jouw professionele ontwikkeling. Dit leidt ertoe dat jij na afloop van deze minor een professional bent geworden die een stap vooruit durft te zetten wanneer anderen misschien blokkeren.
Inhoud
Onderstaande onderwerpen komen in ieder geval aan bod bij de minor:
- Prevalentie en verschijningsvormen huiselijk geweld en kindermishandeling
- Verklaringsmodellen huiselijk geweld en kindermishandeling
- Signaleren en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling
- Signs of Safety (oa opstellen veiligheidsplan)
- Gevolgen van huiselijk geweld en kindermishandeling
- Veiligheid borgen op de korte en lange termijn
- Intergenerationele overdracht
- Wet- en regelgeving omtrent kindermishandeling en huiselijk geweld
- Interprofessioneel samenwerken
- Professionele ontwikkeling
Soort minor
Dit is een verdiepende minor. In een verdiepende minor specialiseer je je verder binnen je eigen beroep(profiel).
Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.
De volgende leeruitkomsten staan centraal:
Leeruitkomst 1
Je signaleert en analyseert op methodische wijze een mogelijke situatie van geweld in afhankelijkheidsrelaties. Je onderbouwt je denken en handelen met relevante theorieën en methoden met betrekking tot huiselijk geweld en kindermishandeling. Je maakt de situatie bespreekbaar in de organisatie en met direct betrokkenen (cliënt, netwerk) en relevante ketenpartners en zoekt samen naar een mogelijke oplossingsrichting om directe veiligheid te realiseren en te monitoren. Hierbij handel je conform de wet Meldcode en (ethische) standaarden en afspraken behorend bij jouw beroepspraktijk. Je reflecteert op persoonlijk niveau over de tegengekomen dilemma’s aan de hand van een reflectiemodel en beschrijft je kwaliteiten eventuele ontwikkelpunten.
Beoordelingsdimensies:
- Signaleren en analyseren
- Onderbouwing met theorieën en methoden
- Bespreekbaar maken en oplossingsrichting
- Monitoren van (directe, acute) Veiligheid
- Meldcode, standaard en afspraken
- Dilemma’s en ontwikkeling
Leeruitkomst 2
Je werkt methodisch van directe veiligheid naar stabiele veiligheid. Jouw ondersteuning ontwikkelt zich van risico gestuurde zorg naar herstelgerichte zorg. Je analyseert de onderliggende geweldsdynamiek van het betrokken systeem. Dit doe je op basis van relevante methoden en op systemische wijze met oog voor het verleden (hulpverlening) en mogelijk trauma van de betrokkenen. Je werkt hierbij samen met betrokkenen, netwerk en professionals uit de keten en betrekt indien nodig andere ketenpartners erbij. In een voorlichting aan collega’s, omstanders en samenwerkingspartners deel je jouw opgedane kennis en hoe je met bijbehorende dilemma’s bent omgegaan.
Beoordelingsdimensies:
- Methodisch werken van directe naar stabiele veiligheid
- Analyse onderliggende dynamiek
- Meervoudig alliëren (met betrokkenen, hun netwerk, ketenpartners en andere professionals)
- Toelichting op dilemma’s
- Traumasensitief werken
- Kennisoverdracht
Leeruitkomst 3
Je reflecteert op concrete praktijksituaties waarin je te maken had met het onderwerp kindermishandeling en/of huiselijk geweld. Hierbij onderscheid je in je reflectie het technisch-instrumenteel, persoonlijk en normatief niveau. Je laat zien welke kwaliteiten je bij jezelf ziet en koppelt dit aan onderdelen van de werkwijze van professionals (signaleren, bespreken, samenwerken et cetera). Je onderzoekt bij jezelf wat je nog wilt toevoegen aan jouw competenties op deze onderdelen. Een van jouw leerwensen beschrijf je in de vorm van een concrete actie die je gaat ondernemen met betrekking tot jouw professionele ontwikkeling.
Beoordelingsdimensies:
- Reflectie op jouw handelen en dilemma’s die je tegenkomt: op technisch-instrumenteel, persoonlijk en normatief niveau
- Reflectie op jouw kwaliteiten als professional
- Actieplan
Competenties
- Gesprek voeren over zorgen bij een vermoeden van huiselijk geweld en kindermishandeling
- Veiligheidsafspraken en veiligheidsplan maken met betrokkenen
- Veiligheid op langere termijn vergroten; hulp bieden/organiseren voor achterliggende problematiek
Voor wie?
Deeltijdopleidingen bachelor
- Social Work
- Verpleegkunde
- Management in de zorg
- Pedagogiek
- Creatieve therapie
- Vaktherapie
- PMT
- - Politiekunde
Er zijn plekken beschikbaar voor studenten van buiten de HAN. De minor is gericht op het Nederlandse werkveld.
Voorwaarden voor deelname
- Minimaal 20 uur werkzaam om de opdrachten in de praktijk te kunnen uitvoeren
- Vanaf het 3e studiejaar (in overleg na de propedeuse fase)
Goed om te weten
- Je wordt uitgenodigd voor een intakegesprek
- Er kunnen maximaal 24 studenten in de deeltijd deelnemen aan deze minor. Dit kan betekenen dat er geloot wordt bij teveel aanmeldingen.
- Het kan zijn dat je als deeltijd student samen met voltijd studenten de minor gaat volgen. Het is afhankelijk van de hoeveelheid inschrijvingen.
Periode 1
- Reflectie met beschouwing verkregen feedback n.a.v. een opname van een praktijkgesprek over het bespreken van zorgen
- Voortgang portfolio (feedback en beoordeling voldaan/niet voldaan)
Periode 2
- Portfolio waarin je verantwoordt hoe je aan de slag bent geweest met het behalen van de leeruitkomsten
- Eindpresentatie/eindgesprek
Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.
Deze minor wordt op twee lesdagen aangeboden, dinsdag en donderdag. In overleg is het voor deeltijdstudenten mogelijk om een aantal lessen leerwegonafhankelijk te gaan volgen. Je stemt dit af met de coördinator van de minor.
Wel verwachten we dat je minimaal een lesdag fysiek kunt volgen zodat je ook een bijdrage in de groep en voor het gezamenlijke leerproces kunt leveren.
Werkvormen
- Interactieve kenniscolleges
- Professionele ontwikkeling/intervisie
- Methodische vaardigheden oefenen in gesimuleerde beroepssituaties met acteurs
- Filosofische en ethische dilemma’s bespreken
- Aan de slag met vraagstukken uit jouw praktijk
Verplichte literatuur:
- Turnell, A. Edwards, S. (2009). Veilig opgroeien. De oplossingsgerichte aanpak Signs of Safety in jeugdzorg en kinderbescherming
- Douma, L., Hoes, M. (2020). Handelen bij kindermishandeling en huiselijk geweld. Van signalering tot besluit. Derde druk. Boom uitgevers. Amsterdam
- Hutsebaut, J., Nijssens, L. & van Vessem, M. (2021). De kracht van mentaliseren. Amsterdam
- Verschillende artikelen welke t.z.t. zullen worden geplaatst op Onderwijs Online.
Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.
Mocht het inloggen in OSIRIS niet lukken via bovenstaande link ga dan naar de site van OSIRIS.
Externe studenten kunnen zich eenvoudig aanmelden via Kies Op Maat.