Voltijd
Nederlands
Nijmegen
30.0
3 februari 2025 t/m 11 juli 2025 -- gesloten (geen doorgang)
Jan Leijtens, Majorie van Cuijk

Verantwoordelijke Planningsgroep van de Minor High Care Theorie

Planningsgroep Minor High Care Moeder & Kind:
e-mail: minor.highcare.moeder-kind@han.nl

Voor inhoudelijke informatie:
Marjorie van Cuijk
e-mail: Marjorie.vanCuijk@han.nl
en/of

Planningsgroep Minor High Care Volwassene:

Voor inhoudelijke informatie:

Jan Leijtens
e-mail: Jan.Leijtens@han.nl

 Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

De minor High Care Theoretische variant van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is voor HBO-Verpleegkunde voltijd studenten die kennis willen vergaren over de intensieve, acute hoog-complexe zorgsetting voor alle leeftijden.

Studeer jij HBO-Verpleegkunde en gaat jouw interesse uit naar de hoog-complexe zorg voor zowel de volwassene als het kind? Denk hierbij aan het zorgen voor patiënten op een obstetrische high care, een HC/IC-neonatologie of HC/IC afdeling voor kinderen, als ook de zorg voor patiënten op een SEH, ambulance-, MC/HC/IC, CCU of dialyse afdeling. Het bewaken van vitaal bedreigde patiënten binnen deze settingen staat binnen deze minor centraal. Als jouw hart hier sneller van gaat kloppen, dan is de minor High Care (Theoretische variant) zeker iets voor jou! Samen met professionals uit het werkveld heeft de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen deze minor ontwikkeld.

Minor High Care Volwassene
Link informatiefilm

Minor High Care Moeder & Kind
Link informatiefilm

Theorie over de vitaal bedreigde neonaat en moeder, het vitaal bedreigde kind en de vitaal bedreigde volwassen patiënt als brug naar de intensieve zorgpraktijk

Na een theoretisch lesprogramma van zes weken, waarbij je samen met de studenten van de minor High Care Volwassenen, interactief onderwijs krijgt, volg je gedurende vier weken onderwijs waarin de belangrijkste theorie aan bod komt aangaande de vitaal bedreigde neonaat, de moeder en het kind.

Na deze eerste tien weken ga je gedurende zeven weken robot-simulatieonderwijs volgen en ga je samen met docenten en medestudenten hoog-complexe casuïstiek doorgronden: hoe ziet jouw handelen als verpleegkundige er in deze casuïstiek uit en je leert nadenken over het waarom van dit handelen.
Tijdens de gehele minorperiode ben je minimaal drie dagen per week op de HAN aanwezig.

Behalve het gesimuleerd bewaken van vitale functies (klinisch redeneren), maak je een casusbeschrijving en verdiep je je in het kader van de huidige tijdsgeest is technologische ontwikkelingen binnen de acute intensieve zorg. Op basis van dit onderwijsprogramma kan een mooie opstap gecreëerd worden voor een vervolgopleiding binnen de acute intensieve zorgsetting, waarbij studenten uit het verleden reeds aan hebben getoond na de minor over een relevante werkplek te beschikken binnen de acute intensieve zorgsetting.

Onderwerpen Blok Volwassenen (6 weken)

  • Airway, Breathing Circulation Disability en Exposure, zowel medisch als verpleegkundige aspecten (zicht op homeostase)
  • Bewaken van de vitale functies, met nadruk op het klinisch redeneren
  • De naaste/ familie in het verlengde van de patient
  • Praktisch handelen in de acute intensieve, hoog-complexe zorg

Onderwerpen Blok Moeder & Kind (4 weken)

  • Obstetrie; de normale en gecompliceerde zwangerschap & de normale en gecompliceerde bevalling
  • Neonatologie; de bedreigde neonaat
  • Respiratie, Circulatie en Neurologie binnen de kindergeneeskunde
  • Klinisch redeneren
  • Het vitaal bedreigde, chronisch zieke kind
  • Kinderreanimatie
  • Overige onderwerpen zoals; kinderoncologie, algemene ontwikkeling, traumatologie, chirurgie, kindermishandeling en stervensbegeleiding

Gezamenlijke onderwerpen

  • Technologische ontwikkelingen in de zorg
  • Naasten- en ouderparticipatie
  • Zicht op coördineren en organiseren in de acute/intensieve zorgketen
  • Kinder-/ ouderenmishandeling

Soort minor
Dit is een verdiepende minor. In een verdiepende minor specialiseer je je verder binnen je eigen beroepsprofiel op alle Verpleegkundige CANMeds rollen op eindniveau.

Deze minor is tevens een blokminor en wordt ieder semester aangeboden.

Ten grondslag aan de leerdoelen van deze minor liggen alle verpleegkundige CANmeds rollen op eindniveau, welke binnenschools aangetoond en getoetst worden.

CanMedsrol Zorgverlener
1 klinisch redeneren

2 zelfmanagement versterken

De student stelt op basis van klinisch redeneren de behoefte aan verpleegkundige zorg vast op lichamelijk en sociaal gebied en op het psychisch functioneren. Ze indiceert en verleent deze zorg in acute intensieve situaties, volgens het verpleegkundig proces en stelt hierbij prioriteiten. De student denkt en handelt hierbij systematisch en methodisch.

4 uitvoeren van zorg

De student verleent integrale zorg vanuit een holistisch perspectief door onder begeleiding op te treden bij veranderingen in de gezondheidstoestand, ook wanneer er geen standaardprocedures/ handelingen voorhanden zijn. Het gaat hierbij om een specialistische zorg setting, met in acht neming van de geldende wet-, en regelgeving.

CanMedsrol Communicator

5 Persoonsgerichte communicatie

De student communiceert op persoonsgerichte en professionele wijze met de patiënt en diens informele netwerk, waarbij voor optimale informatie-uitwisseling wordt gezorgd. De student benadert de patiënt als uniek persoon in de acute intensieve situaties.

6 Inzet informatie- en communicatietechnologie

De student past de nieuwste informatie- en communicatietechnologieën toe in hoog-complexe situaties en biedt zorg op afstand (e-health) als aanvulling op het persoonlijk contact met de patiënt en zijn of haar naasten/ netwerk.

CanMedsrol Samenwerkingspartner

7 professionele relatie

De student kan  een relatie aangaan, onderhouden en afbouwen met de zorgvrager en hun naasten/ netwerk binnen de acute intensieve zorgsetting

  1. Gezamenlijke besluitvorming

De student kan systematisch overleggen in dialoog met de patiënt en diens naasten over de te verlenen zorg in hoog-complexe situaties. De student kan een expliciete afweging maken tussen verschillende kennisbronnen en de student houdt rekening met normen en waarden van de patiënt en dienst naasten/ netwerk in het besluitvormingsproces in hoog complexe situaties.

9 Multi-disciplinair samenwerken

De student handelt vanuit eigen deskundigheid en verantwoordelijkheid en werkt samen met eigen en andere disciplines in het kader van multidisciplinaire zorg. De student werkt hierbij aan behandeldoelen binnen een hoog-complexe zorgsetting.

10 continuïteit van zorg

De student deelt kennis en informatie gericht op het garanderen van een ononderbroken betrokkenheid van de noodzakelijke zorgverleners bij het zorgverleningsproces van de patiënt en diens naasten/netwerk door de tijd heen in hoog-complexe situaties.

CanMedsrol Reflectieve EBP professional

11 onderzoekend vermogen

De student handelt vanuit een continu aanwezig onderzoekend vermogen leidend tot reflectie, evidence based practice en innovatie van de beroepspraktijk.

De student hanteert een methodische aanpak met een probleemanalyse in acute intensieve zorgsituaties en bij zorg-, en organisatie vraagstukken.

12 Inzet EBP

De student verantwoordt het handelen binnen acute intensieve zorgsituaties vanuit verschillende kennisbronnen.

13 Deskundigheidsbevordering

De student werkt aan de bevordering en ontwikkeling van eigen deskundigheid en die van haar directe (toekomstige) collega’s door voortdurend actief verschillende vormen van kennis te zoeken en te delen.

14 Professionele reflectie

De student reflecteert op eigen gedrag, functioneren en producten

15 Morele sensitiviteit

De student toont een voortdurende gevoeligheid vanuit compassie voor de wensen en noden en daarbij behorende emoties van de patiënt en zijn of haar naasten/netwerk in hoog-complexe zorgsituaties en reageert daarop met passend en persoonsgericht gedrag waarin de patiënt zich gehoord en begrepen voelt.

CanMedsrol gezondheidsbevorderaar

  1. Preventiegericht analyseren

De student analyseert het gedrag van de patiënt en zijn of haar naasten/netwerk welke leidt tot gezondheidsproblemen van patiënt en doelgroepen in hoog-complexe situaties.

17 Gezond gedrag bevorderen

De student biedt ondersteuning bij het realiseren van een gezonde leefstijl in relatie tot (potentiële) gezondheidsproblematiek in hoog-complexe situaties

CanMedsrol Organisator

18 Verpleegkundig leiderschap

De student toont initiatieven in leiderschap in het verpleegkundig handelen en in samenwerking met anderen (interprofessioneel) en weegt de verschillende belangen tegen elkaar af, waarbij het belang van de patiënt voorop staat.

De student geeft tevens sturing aan het eigen leerproces

21 Veiligheid bevorderen

De student neemt verantwoordelijkheid voor de veiligheid van patient, zichzelf en medewerkers binnen de organisatie.

CanMedsrol Professional en kwaliteitsbevorderaar

  1. Kwaliteit van zorg leveren

De student bewaakt, voert uit en borgt de kwaliteit van de zorg in een hoog-complexe situatie op een methodische en kritische wijze.

23 Participeren in kwaliteitszorg

De student levert een pro-actieve bijdrage aan kwaliteitszorg. De student formuleert ideeën rondom technologische ontwikkelingen en kan deze ontwikkelingen en het rendement ervan onderbouwen aan de hand van literatuur en onderzoek.

24 Professioneel gedrag

De student handelt en gedraagt zich naar de professionele standaard en de beroepscode in hoog-complexe situaties. De student neemt verantwoordelijkheid in al het eigen handelen en het uitdragen van de beroepstrots.

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/ of je beroepsprofiel, als een minor van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.

Voor wie?

Deze minor is geschikt voor gemotiveerde studenten die na afstuderen werkzaam willen zijn binnen de acute intensieve zorgverlening op het gebied van dan wel moeder/ kind, dan wel op het gebied van de volwassen patiënt.

Voorwaarden voor deelname

  • De student heeft geen relevante achterstand op AGZ-gerelateerd onderwijs, zowel binnen- als buitenschools.
  • In het 3e leerjaar van de HBOV minimaal een half jaar stage doorlopen op een verpleegafdeling van een Nederlandse ziekenhuis of West Europees ziekenhuis. 
  • De student verstuurt een schriftelijke sollicitatie waarbij de student na een toelatingsgesprek pas officiële wordt toegelaten.
  • De student is in staat om het hoofd koel te houden in complexe situaties.
  • De student is niet vies van hard werken

Goed om te weten
De student wordt uitgenodigd voor een intakegesprek na het aanleveren van een sollicitatiebrief inclusief CV.

De toetsing van deze minor ziet er als volgt uit:

  • Casuskennistoets over de eerste zes weken theoretisch onderwijs (15 EC), bestaande uit open en gesloten vragen.
  • Profileringsgesprek (15 EC)

In het profileringsgesprek komt onderstaande aan bod:

  • Hoog complexe casuïstiek uitwerking
  • Het functioneren in de beroepssimulatie. De student wordt voorafgaande aan het profileringsgesprek beoordeeld ten aanzien van het simulatieonderwijs. Deze toets moet afgesloten worden met een voldaan, wat een voorwaarde vormt voor deelname aan het profileringsgesprek.
  • Een voorstel voor een technologische ontwikkeling binnen de acute intensieve zorgsetting.
  • Pleidooi met onderbouwing aan de hand van divers bewijsmateriaal

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.

  • Er wordt vanuit gegaan dat studenten van maandag t/m vrijdag beschikbaar zijn gedurende deze hele minorperiode. Het onderwijs is in principe gepland op dinsdag, donderdag en vrijdag, een enkele uitzondering daargelaten.
  • De minor High Care Theoretisch variant wordt twee keer per jaar als voltijd minor aangeboden, in zowel semester 1 als in semester 2.

Werkvormen
Je volgt een intensief lesprogramma, dat zowel medische, als verpleegkundige aspecten omvat. Er wordt gewerkt in diverse werkvormen;

  • Hoorcolleges
  • Excursies
  • Onderwijsleergesprekken
  • Vaardigheden
  • Uitwerken van zelfstudie opdrachten
  • (robot)Simulatietrainingen

De meeste literatuur is in het Nederlands, maar er zullen ook Engelstalige artikelen aangeboden worden.

Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.

Inloggen OSIRIS arrowright

Mocht het inloggen in OSIRIS niet lukken via bovenstaande link ga dan naar de site van OSIRIS.

  

Externe studenten kunnen zich eenvoudig aanmelden via Kies Op Maat.

Inloggen kies op maat arrowright