Voltijd
Nederlands
Nijmegen
30.0
-- niet aangeboden

Voor inhoudelijke informatie:
Bas van Rossum
E-mail: bas.vanrossum@han.nl

Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten”.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

De minor voetbalbusiness biedt je een verrassend inzicht in de organisatie van de nationale en internationale voetbalwereld. We nemen je mee op een fascinerende reis langs diverse economische aspecten van de voetbal. In diverse onderdelen krijg je inzichten aangereikt over de ontwikkeling van amateurvoetbalclubs, de werking van de professionele, commerciële sportmarkt in Europa, en de interne bedrijfsvoering van betaald voetbalorganisaties op het gebied van marketing en communicatie. Kortom, de minor biedt je de sportief-economische inzichten die nodig zijn in de voetbalwereld van morgen.

De minor voetbalbusiness richt zich op bedrijfskundige vraagstukken rondom actuele thema’s en ontwikkelingen in de voetbaleconomie. Het gaat over de internationale politieke verschuivingen en competitiebelangen, de commerciële bedrijfsvoering van betaald voetbal én de lokale maatschappelijke waarde van het amateurvoetbal.

Voetbal is meer dan een spelletje. Er gaan vele miljarden in om en dat vraagt om een professionele aanpak, visionair leiderschap en bedrijfseconomische uitgangspunten. We gaan de internationale sportmarkt op en oriënteren ons op internationale ontwikkelingen, Amerikaanse sportsystemen en Europese belangen.

Onderwerpen

  • Commerciële sportcompetities, afzetmarkten en financiële winsten; we kijken naar de verschillen tussen voetbalcompetities over de hele wereld
  • Partnerships, marketing, branding & sponsoring; leer alles over de commerciële bedrijfsvoering van een professionele voetbalclub.
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen het voetbal en hoe meet je een MKBA? Krijg inzicht in Duurzameontwikkelingsdoelstellingen en bereken de economische opbrengsten voor de maatschappij
  • Voor wie?

    • De minor past bij je als je interesse hebt in de bedrijfs- en/of commercieel economische kant van de sportsector.
    • Je kan met zowel een economische opleiding als een sportieve opleiding deelnemen aan deze minor. Opleidingen die in aanmerking komen zijn o.a. sport, gezondheid management, sport communicatie management, commerciële economie, sport en ondernemen management, sport en eventmanagement en (sport)marketing opleidingen.
    • Dit is een verdiepende minor voor sportstudenten. In een verdiepende minor specialiseer je je verder binnen je eigen beroep(profiel). Voor studenten met een commerciële/economische achtergrond is het een verbredende minor. In een verbredende minor ontwikkel je je competenties in een andere context.

    Voorwaarden voor deelname

    • Je hebt je propedeuse behaald
    • Bekend met basiskennis van marketing wordt veronderstel.

Goed om te weten
Je zult veel boeken en economische theorieën omtrent sport en economie moeten lezen en leren. Hier zitten ook een aantal Engelse wetenschappelijke artikelen tussen.

De voetbalsector bestaat uit een private/commerciële kant waarbij media, commercie/marketing en sponsoring een belangrijke rol spelen en een publieke/maatschappelijke kant dat ingaat op de sociale waarde die sport voor onze samenleving heeft. Beide kanten komen ongeveer evenveel aan bod komen.

Reserveer daarnaast 150 euro voor een mogelijke studiereis. 

 

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

  • Tentamen over alle theorie- en oefenmateriaal
  • Duurzaam MVO plan voor een Gelderse betaald voetbalorganisatie
  • Maatschappelijke Kosten en Batenanalyse sportvereniging
  • Internationaal competitieplan
  • Commercieel beleidsplan voor een betaald voetbalorganisatie
  • Digitale marketingstrategie voor een betaald voetbalorganisatie

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.

Je hebt drie a vier lesdagen in Nijmegen en veel gastcolleges digitaal of op locatie ook op andere dagen.

De volgende onderwijslocaties worden gebruikt:

Hoofdlocatie

Gymnasion in Nijmegen
Heyendaalseweg 141
6525 AJ Nijmegen

Deze minor wordt ook als online variant aangeboden waarin de wekelijkse lessen digitaal plaatsvinden. Zoek op kiesopmaat.nl naar Voetbalbusiness (online).

  • Chadwick, S., Parnell, D., Widdop, P. & Anagnostopoulos, C. (2020). Routledge Handbook of Football Business and Management. Routledge.
  • Schoemaker, J. (2020). Winnen en Winsten in de Sportbusiness. Nieuwegein: Arko Sports Media

Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.

Inloggen OSIRIS arrowright

 

Externe studenten moeten eerst een account aanmaken bij kies op maat.

Heb je nog geen account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om een account aan te maken.

Account aanmaken arrowright

 

Heb je al wel een account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om in te loggen.

Inloggen kies op maat arrowright