Voltijd
Nederlands
Nijmegen
30.0
3 februari 2025 t/m 11 juli 2025 -- gesloten (vol)
Kees van het Hof

Voor inhoudelijke informatie:
Kees van het Hof
E-mail: Kees.vanhetHof@han.nl

Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

Strategic Branding van de HAN University of Applied Sciences.

Een verdiepende minor voor strategisch merkmanagement waarin je werkt met echte opdrachtgevers.

Bekijk hier onze video met reviews van oud-studenten https://youtu.be/bSEiOXGgRXA

De wereld van merken, je hebt er vast al aan gesnuffeld tijdens je studie. Tijd om nu echt in de wereld van Branding te duiken met deze verdiepende minor. Wat zijn merken precies, hoe worden ze ontworpen en wat moet je doen om merken van betekenis te voorzien? We kennen allemaal de voorbeelden van grote merken als Apple, Google en Coca Cola, die hun succes in belangrijke mate te danken hebben aan het strategisch managen van het merk. In deze minor ga je verder dan de basis van brandmanagement en ga je echt aan de slag voor betalende opdrachtgevers.

We doen dat door een merkadvies en merkstrategie op te stellen voor opdrachtgevers die een groot belang hebben bij een goed onderbouwd plan. Strategisch advies dus. Natuurlijk besteden we veel aandacht aan de laatste trends in branding, design, de maatschappij, de media en cultuur. We leren je over de nieuwste theoretische inzichten, maar ook werk je aan je adviesvaardigheden. Bovenal staat Branddesign hoog op ons programma. Je leert met Adobe-programma’s werken en gaat zowel individueel werken aan je conceptboek en als een groep aan de slag met een merkboek. Merken leer je kennen in de praktijk dus we bezoeken bureaus, grote merken, musea en een meerdaagse brand trip naar een buitenlandse stad waar je merken in het echt beleeft en waar je de ‘Kunst van het Kijken’ in de alledaagse praktijk ervaart.

In het kort: samen met vier andere studenten (van andere opleidingen en hogescholen) in een groepje aan de slag met een strategische merkvraag van een echte opdrachtgever.

Wie zijn wij? Al meer dan tien jaar werken wij in ons hechte docententeam samen in deze minor. Een lange traditie van (oud-)studenten, opdrachtgevers, brandtrips en merkboeken. We bieden jou als student een prachtige uitdaging om een semester lang in de wereld van strategisch branding te duiken, waarbij een enthousiast, betrokken en gezellig team van docenten en studenten centraal staat. Veel van onze alumni zetten na de minor de stap naar brandmanager. Voor een toekomstig brandadviseur is deze minor dan ook echt de juiste keuze!

Speciaal voor Semester 2: De studenten van de minor Strategic Branding mogen deelnemen aan de jaarlijkse SAN jury. Een prestigieuze reclameprijs. Elk jaar mogen we een klein groepje studenten afvaardigen om deel te nemen in deze echte vakjury. Een geweldige kans om de reclamewereld beter te leren kennen. Wil je weten hoe het afgelopen jaar was? Kijk dan naar de aftermovie van onze studenten: https://video.han.nl/P2G/Player/Player.aspx?id=bcIoW6

Onderwerpen

Colleges: Elke week hebben we colleges waarin we klassikaal aan de slag gaan met de theorie, en dat betekent echt niet alleen modellen, maar ook gastcolleges, workshops etc. We werken met een eigen Merkcanvas en sprints van 3 weken die we afsluiten met een Carrousel.

Carrousels: Tijdens de Carrousel presenteer je als groep je Merkcanvas en haalt feedforward op bij je klasgenoten en je docenten.

Design: De design lessen vormen een belangrijk onderdeel in deze minor. Je groeit als branddesigner, leert de kunst van het kijken en maakt individueel een conceptboek waarin beeld een belangrijke rol speelt. Ook lever je als groep aan het einde van de minor een vormgegeven en gedrukt merkboek op voor je opdrachtgever.

Coaching: per groepje van vijf studenten wordt je begeleid door een coach. Wekelijkse feedback zorgt ervoor dat je de juiste stappen zet voor je opdracht, maar ook dat je je professioneel blijft ontwikkelen qua competenties.

Brandlabs: Brainstormen neemt een belangrijke plek in en daarom hebben we regelmatig een Brandlab op een externe locatie, waarin je met je groep en klasgnoten de hele dag aan de slag gaat om bijvoorbeeld een passend merkconcept te bedenken.

Brandtrips: Er is zoveel te zien als het gaat om merken. Daarom gaan we regelmatig de deur uit. Steden bezoeken, bedrijven en/of musea bezoeken, maar ook een echte meerdaagse Brandtrip naar een buitenlandse stad staat op het programma, alleen de benchmarks moeten jullie zelf regelen! Deze brandtrip is een verplicht onderdeel van deze minor. Schrijf je je in, dan ga je akkoord met de individuele bijdrage aan deze reis. In semester 1 gaan we naar Berlijn (kosten 150 euro) en in semester 2 gaan we naar London (kosten 350 euro).

Wil je weten wat wij zoal meemaken? Kijk op https://www.instagram.com/minorstrategicbranding

Kom ook vooral langs op onze online minormarkt. Hier vertellen we meer over de minor en kun je ook vragen stellen aan het docententeam.  

Soort minor

Dit is een verdiepende minor. In een verdiepende minor ontwikkel je je beroepscompetenties door deze meer zelfstandig in een complexe context toe te passen. De minor is daarom alleen bedoeld voor studenten met een behoorlijke kennis van communicatie, marketing of vormgeving, bijvoorbeeld CE, CO, CMD uitstroomprofiel BMD, Business Innovation, Creative Business of vergelijkbare opleidingen waarin merkmanagement nadrukkelijk en aantoonbaar aan de orde is geweest. Is je kennis van marketing, communicatie en vormgeving beperkt, dan is de verbredende variant Brand Activation meer geschikt voor jou. Twijfel je, dan kun je altijd even een mailtje sturen aan kees.vanhethof@han.nl

Blokminor
Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.

Beoordeel zelf of de leerdoelen van deze minor aansluiten op jouw wensen en eisen.

Deze strategische minor richt zich op het leren formuleren van een merkstrategie in samenwerking met een merkeigenaar, het vertalen van de strategie in communicatieconcepten en -middelen, en het op overtuigende wijze onderbouwd adviseren aan een merkeigenaar. Je werkt in groepsverband, dus samenwerken en een professionele houding zijn belangrijk in deze minor.

Competenties

  • Koersbepalen
  • Adviseren
  • Inspireren
  • Realiseren
  • Professionele houding

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.

Voor wie?

Voor iedereen met een behoorlijke kennis van marketing, communicatie en vormgeving, een stevige interesse in het onderwerp en een hoge motivatie om de kennis verder te verdiepen en toe te passen in een meer complexe context. Wij zoeken enthousiaste, sociale, professionele studenten, die op zoek naar een echte uitdagende en gezellige minor. Work hard, play hard, ben jij de student die wij zoeken?

Voorwaarden voor deelname

  • Je hebt je Propedeuse behaald.
  • Je moet je derdejaars meewerkstage hebben afgerond (indien onderdeel van je opleiding).
  • Je hebt aantoonbaar voorkennis op een behoorlijk niveau van marketing, communicatie, branding en vormgeving (Lees ook de toelichting bij “soort minor”).
  • Voor deze minor verwachten we een bovengemiddelde motivatie om deel te nemen. 
  • Je maakt een filmpje waarin je laat zien dat je over voldoende kwaliteiten en motivatie beschikt om deze minor te gaan volgen. In dit filmpje willen we graag zien waarom branding jouw interesse heeft, hoe jij je hebt voorbereid op deze minor en waarom jij geschikt bent voor deze minor.
    • Studenten van de HAN melden zich aan via Osiris. Daarnaast stuur je je filmpje naar Kees.vanhetHof@han.nl. Aan de hand daarvan wordt na de sluiting van de inschrijfperiode bepaald of je mag deelnemen! Om met de selectie mee te gaan moet je dus na je inschrijving je filmpje mailen!
    • Externe studenten moeten eerst een account maken en aanmelden op kies op maat. Daarnaast stuur je je filmpje naar Kees.vanhetHof@han.nl. Aan de hand daarvan wordt na de sluiting van de inschrijfperiode bepaald of je mag deelnemen! Om met de selectie mee te gaan moet je dus na je inschrijving je filmpje mailen!

Goed om te weten

Deze populaire minor kent een maximum van 25 deelnemers per semester. Er worden per semester 5 tot maximaal 10 plaatsen voor studenten van buiten de HAN gereserveerd.

  • Je maakt een filmpje waarin je laat zien dat je over voldoende kwaliteiten en motivatie beschikt om deze minor te gaan volgen.
  • Mocht blijken dat door omstandigheden na de inschrijving toch niet voldaan kan worden aan de instapeis stage behaald, laat dat ons dan zo snel mogelijk weten.

In deze minor werk je aan het ontwikkelen van 5 competenties.

  1. Koers bepalen en strategisch werken;
  2. Onderzoeken, inspireren en benchmarken;
  3. Realiseren, maken en leveren;
  4. Adviseren

zijn de competenties waar we aan werken. Dat doe je onder andere door regelmatig aan je opdrachtgever te presenteren en te verantwoorden wat je doet. Daarnaast vinden we een professionele houding (competentie 5) ten opzichte van opdrachtgevers, maar ook naar groepsgenoten heel belangrijk. Om aan te tonen dat je competent bent, maar vooral ook dat je gedurende deze minor gegroeid bent, maak je een ‘groeiboek’. Dit is een portfolio waarin je bewijs levert van je competenties, refecteert op je werk en houding en peerassessments verwerkt. Vanaf week 1 werk je aan dit portfolio waardoor de toetsing een permanent karakter heeft. Je krijgt regelmatig feedback en feed forward van docenten/coaches maar geeft het ook aan je collega studenten. De minor wordt afgesloten met een Eindgesprek waarin je op basis van je portfolio kan aantonen aan twee assessoren dat je competent bent geworden.

In deze minor werken we met  betalende opdrachtgevers met een concreet merkvraagstuk. Dit betekent dat onderdeel van de toetsing de kwaliteit van het merkadvies is. Daarnaast maken ook individuele en groepsopdrachten en een kennisopfristoets onderdeel uit van de toetsing.

Groepsopdrachten

  • Merkanalyse op basis van diverse internationaal geaccepteerde merkmodellen.
  • Merkadvies gebaseerd op onderzoek en analyse, dat antwoord geeft op de merkvraag van de opdrachtgever.
  • Merkboek met een visuele en talige beschrijving van de merkidentiteit van een opdrachtgever.
  • Een minicollege of een debat van elke studentgroep over een nader te bepalen onderwerp. 

Individuele opdrachten

  • Een kennisopfristoets over de verplichte literatuur.
  • Je maakt een conceptboek in InDesign.

Designopdrachten

  • Je levert met je groep een merkboek op voor de opdrachtgever.

Rooster

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.

Er wordt vanuit gegaan dat studenten van maandag t/m vrijdag (9.00-17.00 uur) beschikbaar zijn, dus wees voorzichtig met bijbaantjes of andere vakken.

Het definitieve rooster zal tijdig bekend gemaakt worden.

Locatie: Nijmegen

Werkvormen

We maken gebruik van verschillende werkvormen, zoals colleges, bootcamps, studiereizen, bedrijfsbezoeken, workshops en gastcolleges en andere werkvormen. Maar we vinden branding ook een ‘contactsport’, dus we hopen dat je veel naar buiten gaat, om je heen kijkt, en bureaus en bedrijven bezoekt.  

De verplichte literatuur bestaat uit:

  • Strategisch Brand Design, Roel Stavorinus, Noordhoff, druk 1
  • Alle collegestof

Aanbevolen literatuur:

  • Positioneren, Rik Riezebos/Jaap van der Grinten, Boom uitgeverij. (druk wordt bekend gemaakt via de mail)

Tijdens de lessen Design wordt gewerkt met de Adobe programma’s Indesign, Photoshop en Illustrator. Optioneel is het boek ‘Beeldtaal’ van Jos van den Broek, 3e druk als naslagwerk.

Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.

Inloggen OSIRIS arrowright

Mocht het inloggen in OSIRIS niet lukken via bovenstaande link ga dan naar de site van OSIRIS.

  

Externe studenten kunnen zich eenvoudig aanmelden via Kies Op Maat.

Inloggen kies op maat arrowright