Vol- en deeltijd
Nederlands
Nijmegen
30.0
3 februari 2025 t/m 11 juli 2025 -- gesloten (vol)
Mariette van Hees

Voor inhoudelijke informatie:

Sushma Sanders
tel: 0655291159
Sushma Sanders

Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.

Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: 
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

Deeltijd en voltijd

Coaching staff

Wil jij je graag ontwikkelen als coach voor werknemers en teams? Dan is de minor Coachen van medewerkers bij de HAN iets voor jou!

In deze niveau 3 minor breid je je kennis en vaardigheden als hulp- en dienstverlener, docent, leidinggevende, etc. uit met specifieke coachvaardigheden.

We werken met nationale en internationale principes van coaching (ICF: https://coachfederation.org/core-competencies).

Coachen is het op een methodische en fenomenologische wijze (oordeelloos luisteren vanuit het niet weten) faciliteren van het leer- en ontwikkelingsproces van de coachee, teneinde hem te helpen zichzelf te veranderen wat hem belemmert en te versterken wat hem stimuleert, om zijn doelen te bereiken” (Van der Pol, 2013, p. 30)

Met coachen in een beroepscontext bedoelen we dat je de ander stimuleert om zelf met oplossingen te komen om beter te functioneren in het werk. Daarvoor word je stevig getraind in diverse gespreksvaardigheden vanuit verschillende technieken, modellen en theorieën en door zelf de interventies te ervaren die jij als coach bij een individu of team uitvoert. Zo leer je te kijken naar verschillende (onderliggende) invloeden die het gedrag van iemand bepalen. Daarbij leer je tevens te reflecteren op wie jij bent als coach en hoe jij je daarin ontwikkelt.

Coachen leer je vooral door het te doen daarom ga je tijdens de minor in de praktijk aan de slag met individuele- en teamcoaching. In de minor neem je ten behoeve van jouw leerproces voortdurend de coachgesprekken op die je voert met je coachee en met je medestudenten. Aan de hand van dit videomateriaal kijk je samen met je docent en medestudenten gedetailleerd hoe jij een coachgesprek voert. Je start hier gelijk de eerste lesdag mee wanneer je jouw eerste coachgesprek voert met een medestudent. 
Na het volgen van de minor kan jij met de geleerde vraag- en ervaringsgerichte aanpak medewerkers, stagiaires, mantelzorgers en andere betrokkenen begeleiden bij hun persoonlijke ontwikkelvragen, wat bijdraagt aan hun welzijn en professioneel functioneren op de werkvloer. Dit sluit aan bij de coachende begeleidings- of leiderschapsstijl die in steeds meer organisaties centraal staat.

Onderstaande onderwerpen komen aan bod in theorie en in de trainingen:

  • Individuele coaching
  • Teamcoaching
  • Theoretische modellen m.b.t. communicatie, organisatieontwikkeling, psychologie, Neuro linguïstisch programmeren (NLP), Rationeel Emotieve Therapie (RET), leiderschapsstijlen, Interculturele coachvaardigheden, systemisch coachen, Transactionele Analyse, psychoanalyse, krachtenveldanalyse, teamdoelmatigheidsmodel, teamanalyse modellen, etc.
  • Creatieve interventies
  • Diverse stijlen van coaching

Soort minor
Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.

Wat zeggen studenten?

https://blog3.han.nl/socialeminoren/indrukken-van-weer-een-geslaagd-minorsemester/

“Dit is een leuke en leerzame minor. Vanaf de start ga je meteen aan de slag, meters maken!
Door het enthousiasme van de docenten, gastsprekers vanuit het werkgebied en de medestudenten ga je vanzelf in de juiste flow mee. Wat betreft coaching leer hier ontzettend veel over jezelf. Ik kan nu wel zeggen dat ik al aardig een eigen stijl van coachen begin te ontwikkelen en we zijn pas halverwege… Door de slimme verdeling van de toets-onderdelen ervaar ik de leerdruk als “ontspannen” tijdens de minor.
Kortom; een minor die ik zeker aanraadt.” (Koen, SPH-dt)

“Als je naar verdieping zoekt in coaching, gespreksvoering en in een halfjaar veel persoonlijke groei wil doormaken, dan is dit de minor voor jou. De docenten zijn deskundige en enthousiaste coaches, maar vooral erg fijne en betrokken docenten. Zij tillen de minor naar een hoger niveau door steeds aan te sluiten en af te stemmen met studenten. Je wordt gehoord, gezien en begrepen dit gaf mij een erg veilig en fijn gevoel.
In de minor staat “meters maken” vooraan, je gaat dus veel aan de slag met theorieën en methodes. Dit vond ik echt super tof! De minor daagt je uit om buiten je comfort zone te stappen en veel nieuwe ervaringen op te doen. Zie deze minor als een springplank voor jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling, je gaat in korte tijd ontzettend veel leren!” (Sven, TP).

 

Beoordeel zelf of de leerdoelen van deze minor aansluiten op jouw wensen en eisen.

In deze minor leer je:

  • een individueel coachingstraject te plannen, uit te voeren en verdiepende gesprekken te houden met behulp van verschillende communicatietechnieken;
  • een adviesplan uit te brengen m.b.t teamcoaching (hiervoor doe je een klein behoefte onderzoek);
  • hoe je een team coacht;
  • een eigen stijl van coachen te ontwikkelen;
  • creatieve interventies in te zetten bij coaching;
  • een coachende houding in je beroep in het algemeen

Competenties

  • Coachen van medewerkers
  • Eigen professionaliteit blijvend ontwikkelen
  • Ontwikkeling en profilering van het beroep
  • Inzetten creatieve media in de beroepsuitoefening

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.

Voor wie?

  • Voltijd/duaal/deeltijd studenten van HAN en studenten buiten de HAN die een studie volgen gericht op de dienstverlenende-, zorg- en welzijnssector of educatie. Deze minor is ook interessant voor studenten die met betrekking tot hun leiderschapsstijl coachende vaardigheden en verdiepende gesprekstechnieken willen ontwikkelen.
  • De student bevindt zich in de eindfase van zijn studie en voldoet aan de instapcriteria.

Voorwaarden voor deelname

  • heeft 16 tot 20 uur per week relevant werk/stage;
  • beschikt over gespreksvaardigheden en kennis van groepsdynamica;
  • beschikt over elementaire vaardigheden in taak- en procesgerichte begeleiding;
  • heeft de propedeuse behaald;
  • heeft de mogelijkheid om een medewerker in een relevante beroepscontext te coachen; deze medewerker dient minimaal MBO-niveau te bezitten;
  • heeft de mogelijkheid bij een team in een relevante beroepscontext een coachvraag te onderzoeken en een coachactiviteit uit te voeren.

Goed om te weten
Bij afwijkingen van de bovenstaande voorwaarden kun je de mogelijkheden voor deelname bespreken met de minor coördinator.

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

  • Kennistoets over de verplichte literatuur;
  • Individueel Coachplan ontwerpen;
  • Onderzoek en adviesplan Teamcoaching;
  • Toetsing coachvaardigheden in een handelingstoets;
  • Individueel assessment waarin de ontwikkeling gedurende de minor wordt verantwoord aan de hand van de uitvoering van het individuele coachtraject en de teamcoaching.

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor:

De lesdag is op donderdag van 9:00 tot uiterlijk 17:00 uur. De andere dagen worden ingevuld door praktijk en zelfstudie. Gerekend kan worden op 20 uur studie (inclusief de lesdag) en 20 uur praktijk. Voor de voltijdstudenten is er op dinsdag- of maandagmiddag een extra verdiepingsbijeenkomst.

Werkvormen

  • Conceptuele lessen
  • Werkcolleges
  • Training
  • Praktijkopdrachten

De volgende literatuur wordt gebruikt:

Verplichte boeken

  • Hoefsloot, R.F. (2015). Kunstzinnig Dynamisch Coachen. Een methode om creatief en kunstzinnig te werken aan persoonlijke en professionele ontwikkeling. Amsterdam: Uitgeverij Schors.
  • Lingsma, M. (2018). Aan de slag met teamcoaching. Soest: Nelissen.
  • Lingsma, M. & Brabander, R. de. (2018). Praktijkboek Teamcoaching, aan de slag. Soest: Nelissen. 
  • Van der Pol, G.M. (2013). Coachen als professie. Fundamenten voor begeleiding naar heelheid. Amsterdam: Boom/Nelissen (extra materiaal: http://www.coachenalsprofessie.nl/
  • Verhoeven, W. (2003). De dynamiek van coaching. Nelissen Soest

Daarnaast zijn er een aantal verplichte artikelen verkrijgbaar via de docent.

Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.

Inloggen OSIRIS arrowright

Mocht het inloggen in OSIRIS niet lukken via bovenstaande link ga dan naar de site van OSIRIS.

  

Externe studenten kunnen zich eenvoudig aanmelden via Kies Op Maat.

Inloggen kies op maat arrowright