Voor inhoudelijke informatie:
Dennis van der Hust, Nicole Tempels en Elcke Karthaus
E-Mail: Lintminor.agv@han.nl
Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.
Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.
Schrijf je op tijd in!
Let op:
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.
Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.
Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/
Deze unieke minor biedt je de kans om je klinische vaardigheden te verfijnen, innovatieve zorgoplossingen te ontdekken en direct toe te passen in de praktijk.
De Lintminor loopt gedurende een jaar, verdeeld over twee semesters. In het eerste semester duik je diep in onderwerpen rondom het herkennen en behandelen van risicovol bedreigde
patiënten. In het tweede semester staat jouw persoonlijke leervraag, gericht op ontwikkeling naar verpleegkundig beroepsprofessional centraal. Hoe zet je jouw persoonlijke normen en waarden, persoonlijke en professionele kwaliteiten in als verpleegkundig beroepsprofessional? Bereid je voor op een intensieve, maar uiterst waardevolle leerervaring die jouw professionele groei als verpleegkundige naar een hoger niveau tilt!
Wat houdt de minor in?
- Je richt je op actuele complexe zorgvragen in zorg en welzijn.
- Je ontwikkelt vaardigheden om eigen observaties en interpretaties te koppelen aan kennis.
- Je past nieuw opgedane kennis toe in casuïstiek en robot-simulatie onderwijs. Tevens kan je het geleerde direct in de praktijk herkennen/brengen door het gelijktijdig volgen van een stage als onderdeel van de onderwijseenheid ‘Samenwerken in Vakmanschap’.
- Je brengt een bezoek aan het iXperium Health zodat je alles weet van de nieuwste technologie binnen op het gebied zorg en welzijn.
- Je formuleert (eventueel met een medestudent) onder begeleiding van docenten een persoonlijke leeruitkomst, plan van aanpak en bijpassende (creatieve) toetsvorm.
Waarmee verbreed jij je expertise?
- A(irway) B(reathing) C(irculation) D(isability) E(xposure)-methodiek
- Bewaking vitale functies
- Klinisch redeneren
- Robotsimulatie / scenariotrainingen
- CRM (Crew Resourse Managent). Hierin leer je niet-technische vaardigheden die leiden tot effectieve communicatie, samenwerking en leiderschap.
- Reflectie onderwijs.
- Persoonlijk vormgegeven verdieping op leeruitkomst, denk hierbij bijvoorbeeld aan interviews, leergesprekken met experts, meeloopdagen, literatuuronderzoek.
Let op!
- De lintminor start in februari (semester 2) en loopt één heel jaar.
- Het onderwijs binnen deel 1 van de lintminor vindt gekoppeld aan de terugkomdag tijdens SIV op de HAN
- Het onderwijs binnen deel 2 van de lintminor vindt plaats naast de reguliere lesuren binnen het praktijkonderzoek PZW
Met als resultaat van de minor?
Jij bent adequaat voorbereid op actuele complexe zorgvragen rondom de risicovol bedreigde patiënt in diverse zorgsettingen. Een absolute meerwaarde tijdens jouw volgende stage. Daarnaast weet jij waar en waarvoor jij staat als (toekomstig) verpleegkundig beroepsprofessional!
Past de minor bij jou?
Als jij je in een aantal eigenschappen hieronder herkent, dan kan je ervan op aan: de minor en jij gaan goed samen.
- Je werkt graag samen met mensen.
- Je wilt graag betekenisvol zijn voor mensen met een zorgvraag.
- Je zet graag je tanden in een casus.
- Je hebt oog voor de sociale omgeving en maakt makkelijk contact.
- Je bent nieuwsgierig en vindt het leuk om complexe vragen op te lossen.
- Je vindt het leuk om de regie te nemen.
- Je wilt jouw persoonlijke ontwikkeling naar toekomstige beroepsprofessional verkennen en verder vorm geven.
Hoe leer je?
- Je werkt samen met jouw werkgroep aan diverse (praktijk)opdrachten en leert zo van en met elkaar.
- Je past jouw nieuwe kennis toe tijdens het werken met casuïstiek, scenariotraining, en robot-simulatie onderwijs.
- Je brengt een bezoek aan het iXperium Health zodat je alles weet van de nieuwste technologie op het gebied van zorg en welzijn.
- Je groeit in jouw rol als zorgprofessional door een actieve reflectie, met medestudenten, op jouw persoonlijke leeruitkomst.
Ingangseisen minor:
Er zijn enkele ingangseisen voor de minor geformuleerd:
- De student wordt direct toegelaten tot deel 1 van de lintminor indien hij/zij een VWO-diploma heeft. Indien de student geen VWO-diploma bezit, volgt er een sollicitatieprocedure.
- Hij/zij de stage van de onderwijseenheid Samenwerken in Vakmanschap (leerjaar 3) volgt en staat gepland voor de onderwijseenheid zorginnovatie in de praktijk.
Je sluit de minor af met drie toetsen:
- Deel 1: Een kennistoets en een profileringsgesprek
- Deel 2: Een persoonlijk vormgegeven toetsproduct, passend bij jouw leeruitkomst
Omdat deze minor als een ‘lint’ langs het reguliere programma loopt, moet je rekenen op een intensieve periode. Het onderwijs bestaat uit wekelijkse werkgroepen van 4 lesuren met hierbij 6 uur huiswerkopdrachten. De lesuren worden ingepland op de terugkomdag van de SIV-stage op de HAN. Het tweede gedeelte van de lintminor volg je tegelijkertijd met studenten die deelnemen aan onderzoeksmodule ‘Zorginnovatie in de Praktijk’. In de praktijk betekent dit dat je moet rekenen op een lesdag die langer duurt dan normaal.
De volgende literatuur is verplicht:
Gafni, A. & Heesterbeek, E. (2022). Klinisch redeneren met de ABCDE-methode (2e druk). ExpertCollege.
Overige relevante literatuur wordt aangeboden in de studiehandleiding.
Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.
Mocht het inloggen in OSIRIS niet lukken via bovenstaande link ga dan naar de site van OSIRIS.
Externe studenten kunnen zich eenvoudig aanmelden via Kies Op Maat.