Voor inhoudelijke informatie:
Melissa van Haarlem
E-mail: Melissa.vanHaarlem@han.nl
Tel: 0655493314
Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.
Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.
Schrijf je op tijd in!
Let op:
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.
Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.
Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/
Ligt jouw interesse bij winkels en webshops? Bij de minor Retail & Winkelmanagement van de HAN leer je alles over fysiek en online winkelen en de customer journey die daarbij centraal staat.
Het zijn dynamische tijden voor de retailbranche. De consument is tijdens corona gewend geraakt aan het gemak van online retail, terwijl de fysieke retail kunstmatig in leven werd gehouden.
Maar wie denkt dat de fysieke winkel uit het Nederlandse straatbeeld verdwijnt heeft het grondig mis. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) voorspelde dat het aantal lege winkels na de coronacrisis dramatisch zou stijgen. Nu moet deze gezaghebbende overheidsadviseur bakzeil halen: het aantal winkels stijgt juist!
In deze minor ga je met al deze aspecten aan de slag. Je maakt kennis met fysieke winkels en je gaat ondernemen met je eigen webwinkel. Je verdiept je in de consument van nu en in de technologieën van de toekomst. Je creëert een nieuw concept voor meerdere externe opdrachtgevers en je wordt geïnspireerd door externe sprekers tijdens masterclasses. Er is een mooie mix tussen groepswerk, duo-opdrachten en individuele toetsing.
Onderwerpen
- Consumentengedrag
- Consumentenonderzoek
- E-commerce
- Retail Branding & Beleving
- Financieel management
- Excursies
- Projectweek De Denktank
Soort minor
Dit is een verbredende minor. In een verbredende minor ontwikkel je je beroepscompetenties in een andere/bredere context.
Blokminor
Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.
Beoordeel zelf of de leerdoelen van deze minor aansluiten op jouw wensen en eisen.
- Breed inzicht krijgen in alle aspecten van het vakgebied retail en de turbulente dynamiek binnen de branche.
- Ervaring opdoen met het starten en runnen van een webwinkel.
- Actuele kennis opdoen over fysieke winkels waarbij de consument en zijn beleving centraal staat.
- Praktijkgericht onderzoek doen naar het gedrag van de consument en adviseren aan één of meerdere opdrachtgevers.
Competenties
- Innoveren
- Waardecreatie
- Samenwerken en Netwerken
- Onderzoekend vermogen
- Analytisch vermogen
Ingangseisen
Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.
Voor wie?
Deze minor is interessant voor jou als je alles wil weten over de retailbranche. Bij ons doe je veel inzicht en kennis op die je kunt combineren met je eigen studie. Na het behalen van je bachelordiploma heb je alles in huis om succesvol in de retailbranche aan de slag te gaan, of dat nu de fysieke retail is of online!
Voorwaarden voor deelname
- Onderzoekskennis op niveau 2 wordt als bekend verondersteld.
Goed om te weten
Deze minor wordt aangeboden vanuit de opleiding Ondernemerschap & Retail Management. Het docententeam bestaat uit retailprofessionals en ondernemers, welke allemaal hun eigen expertise meenemen.
We verwachten een oprechte motivatie en een actieve houding als je kiest voor deze minor. Dat betekent dat je je lessen goed voorbereidt zodat we tijdens de colleges als professionals de diepte in kunnen.
Kort na de inschrijving en ruim voor de start van de minor ontvang je al een email waarin we je vragen om na te denken over je webshop. Wat wordt je bedrijfsnaam? Welke producten of diensten wil je gaan verkopen? Als de minor officieel begint, streef je ernaar om binnen vier weken live te zijn met de webshop zodat dan de verkoop en daarmee het echte ondernemen kan beginnen. De webshops worden gebouwd middels WordPress, waarbij er een keuzevrijheid in WordPress templates is.
Aan het runnen van een webshop zijn kosten verbonden. Hieronder vallen onder meer de kosten die horen bij het starten van de webshop (domeinnaam, maandelijkse hostingkosten, KVK registratie) en het inkopen van goederen. De uiteindelijke hoogte van deze kosten bepaal je zelf, maar hou rekening met een minimaal benodigd bedrag van ongeveer €125,-.
Door deel te nemen aan deze minor ga je akkoord met het lopen van ondernemersrisico’s horend bij het runnen van een webshop. Goed om te beseffen is dat het daadwerkelijk realiseren van verkopen via de WordPress webshop een onderdeel van de toetsing is.
Tijdens de minor ga je in beide periodes eenmaal op excursie met de gehele klas waaraan toetsing voor de vakken Consumentengedrag en Retail Branding & Beleving gekoppeld zit. Hiervoor vragen we een bijdrage van €25,- (totaal voor twee excursies).
Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:
De toetsing bestaat uit opdrachten. Deze zijn deels individueel en deels in duo’s. Voor de projectweek is er een groepsopdracht. Minimaal 50% van je studiepunten komen uit individuele toetsing.
Rooster
Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.
De minor is een fulltime minor van een half jaar. De colleges en andere bijeenkomsten vinden plaats in Nijmegen en zijn in principe verdeeld over drie werkdagen per week. De overige dagen werk je aan groepsopdrachten én ben je aan het ondernemen met je webshop (dat doe je namelijk niet alleen tijdens colleges maar juist ook daarbuiten!). Natuurlijk is er ruimte voor je bijbaan (het liefst in de Retail) maar besef goed dat de minor zich richt op ondernemen en er in de toetsing om aantoonbare ondernemersactiviteiten wordt gevraagd.
Werkvormen
- Werk- en hoorcolleges
- Webshop opzetten en runnen
- Twee excursies
Literatuur
Wij maken bij de minor zowel gebruik van boeken als van artikelen, rapporten en andere online bronnen.
Voorbeelden van boeken zijn:
- “Omnichannel in retail” – G. van Ossel.
- “Retailmarketing” – F. Quix & R. van der Kind
- “Prikkel de koopknop”- C. Frijters & C. van Beekhoff
- “Retailtheater”- C. Frijters
- “One to One” – M. van Tongeren
- “Basisboek Online Marketing” – M. Visser & B. Sikkenga
- “Consumentengedrag”- J. Nederstigt & T. Poiesz
- “Shopper In-Zicht” – B. Nauta
- “De Online Scorecard 3.0” – J. Steins Bisschop & G. Smits
Voorbeelden van artikelen, rapporten en online bronnen zijn:
- “Retailtrends” (vakblad & website)
- “Retail richting 2030” (InRetail)
- “Retailing beyond borders” (Rabobank)
- “Best practices retailtechnologie” (Shopping Tomorrow)
Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.
Mocht het inloggen in OSIRIS niet lukken via bovenstaande link ga dan naar de site van OSIRIS.
Externe studenten kunnen zich eenvoudig aanmelden via Kies Op Maat.