Voltijd
Nederlands
NIJMEGEN
30.0
2 september 2019 t/m: 31 januari 2020 -- gesloten (geloot)
Peggy de Jong

Voor meer informatie:

https://www.han.nl/start/bachelor-opleidingen/studie-kiezen/minor-volgen/

info@han.nl | T (024) 35 30 500 van 09.00 tot 16.30 bereikbaar | www.han.nl

Voor inhoudelijke informatie:
Peggy de Jong
E-mail: peggy.dejong@han.nl
Tel: 0622668602

Inschrijven? Goed om te weten!
Bij populaire minoren vindt 3 tot 4 weken na het open gaan van de inschrijvingen een loting plaats áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen. Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na drie weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt ca. 3 weken), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Een goed overzicht van de HAN minoren en hun beschikbaarheid kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

Ligt jouw interesse bij winkels en webshops? Bij de minor Retail & Winkelmanagement van de HAN leer je alles over fysiek en online winkelen en de customer journey die daarbij centraal staat.

Het zijn dynamische tijden voor de retailbranche. Online retail groeit hard, onder meer vanwege gemak en een ruime keuze. Tegelijkertijd biedt de fysieke winkel veel kansen rondom beleving en service. Veel retailers zoeken bovendien naar de ideale combinatie van deze twee.

In deze minor ga je met al deze aspecten aan de slag. Je leert alles over het veranderende winkelgedrag van de consument, je begint je eigen webshop en we nemen je mee in de nieuwste retailtechnologieën.

Onderwerpen

  • Consumentengedrag
  • E-commerce
  • Winkelmanagement
  • Nieuwe retailtechnologieën
  • Financieel management
  • Excursies
  • Projectweek

Soort minor
Dit is een verbredende minor. In een verbredende minor ontwikkel je je beroepscompetenties in een andere/bredere context.

Blokminor
Deze minor is een blokminor. De minor wordt 1 of 2 keer per jaar als een blok in een semester aangeboden.

Beoordeel zelf of de leerdoelen van deze minor aansluiten op jouw wensen en eisen.

  • Breed inzicht krijgen in alle aspecten van het vakgebied retail en diep inzicht krijgen in de customer journey van de consument.
  • Actuele kennis opdoen over het managen van een winkel (zowel fysiek als online) en ervaring opdoen met het starten en runnen van een webshop.
  • Actuele kennis opdoen over nieuwe technologieën in retail.

Competenties

  • Ondernemen. Initiëren en creëren van producten en diensten, zelfstandig en ondernemend.
  • Innoveren. Genereert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Onderzoekend vermogen. Toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding.
  • Sales en communicatie. Ontwikkelen en onderhouden van relaties ten behoeve van (online en/of offline) inkopen en verkopen van producten.

Ingangseisen

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.

Voor wie?

Deze minor is interessant voor jou als de retailbranche onvoldoende aan bod komt in je eigen opleiding. Bij ons doe je veel inzicht en kennis op die je kunt combineren met je eigen studie. Na het behalen van je bachelordiploma heb je alles in huis om succesvol in de retailbranche aan de slag te gaan.

Voorwaarden voor deelname

  • Je hebt je propedeuse behaald.
  • Onderzoekskennis op niveau 2 wordt als bekend verondersteld.
  • Je dient de stage van je eigen opleiding met een voldoende afgerond te hebben.

Mocht blijken dat door omstandigheden na de inschrijving toch niet voldaan kan worden aan de instapeis stage behaald, laat ons dat dan zo snel mogelijk weten.

Goed om te weten

Deze minor wordt aangeboden vanuit de opleiding Ondernemerschap & Retail Management. Het docententeam bestaat uit retailprofessionals en ondernemers, welke allemaal hun eigen expertise meenemen.

We verwachten een oprechte motivatie en een actieve houding als je kiest voor deze minor. Dat betekent dat je je lessen goed voorbereidt zodat we tijdens de colleges als professionals de diepte in kunnen.

Kort na de inschrijving en ruim voor de start van de minor ontvang je al een email waarin we je vragen om na te denken over je webshop. Wat wordt je bedrijfsnaam? Welke producten of diensten wil je gaan verkopen? Hierover kun je in overleg met de docent E-Commerce. Als de minor officieel begint, streef je ernaar om binnen zes weken live te zijn met de webshop zodat dan de verkoop en daarmee het echte ondernemen kan beginnen.

Aan het runnen van een webshop zijn kosten verbonden. Hieronder vallen onder meer de kosten die horen bij het starten van de webshop (domeinnaam, maandelijkse hostingkosten, KVK registratie) en het inkopen van goederen. De uiteindelijke hoogte van deze kosten bepaal je zelf, maar hou rekening met een minimaal benodigd bedrag van ongeveer €125,-.

Door deel te nemen aan deze minor ga je akkoord met het lopen van ondernemersrisico’s horend bij het runnen van een webshop.

Een buitenlandse excursie van één dag is onderdeel van het programma. Hiervoor vragen we een bijdrage van ca. €25,-. Daarnaast zijn er nog binnenlandse excursies.

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

De toetsing bestaat uit opdrachten. Deze zijn deels individueel en deels in duo’s. Voor de projectweek is er een groepsopdracht. Minimaal 50% van je studiepunten komen uit individuele toetsing.

Rooster 

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.

De minor is een fulltime minor van een half jaar. De colleges en andere bijeenkomsten vinden plaats in Nijmegen en zijn verdeeld over maximaal drie werkdagen per week. De overige dagen werk je aan opdrachten én ben je aan het ondernemen met je webshop (dat doe je namelijk niet alleen tijdens colleges maar juist ook daarbuiten!).

Werkvormen

  • Werk- en hoorcolleges
  • Webshop opzetten en runnen
  • Meerdere excursies 

Literatuur

Wij maken bij de minor zowel gebruik van boeken als van artikelen, rapporten en andere online bronnen.

Voorbeelden van boeken zijn:

“Omnichannel in retail” – G. van Ossel.

“Retailmarketing” – F. Quix & R. van der Kind.

“Prikkel de koopknop”- C. Frijters & C. van Beekhoff

“Retailtheater”- C. Frijters

“One to One” – M. van Tongeren

“Basisboek Online Marketing” – M. Visser & B. Sikkenga

“Consumentengedrag”- J. Nederstigt & T. Poiesz

“Shopper In-Zicht” – B. Nauta

“De Online Scorecard 3.0” – J. Steins Bisschop & G. Smits

 

Voorbeelden van artikelen, rapporten en online bronnen zijn:

“Retailtrends” (vakblad & website)

“Retail richting 2030” (InRetail)

“Retailing beyond borders” (Rabobank)

“Best practices retailtechnologie” (Shopping Tomorrow)

Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via alluris.

Inloggen alluris arrowright

Externe studenten moeten eerst een account aanmaken bij kies op maat.

Heb je nog geen account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om een account aan te maken.

Account aanmaken arrowright

Heb je al wel een account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om in te loggen.

Inloggen kies op maat arrowright