Voltijd
Nederlands
NIJMEGEN
30.0
5 februari 2018 t/m 8 juli 2018 -- gesloten (vol)
Peggy de Jong

Voor meer informatie:

info@han.nl | T (024) 35 30 500 van 09.00 tot 16.30 bereikbaar | www.han.nl

Voor inhoudelijke informatie:

Peggy de Jong
E-mail: peggy.dejong@han.nl
Tel: 0622668602

Inschrijven? Goed om te weten!
Bij populaire minoren vindt 3 tot 4 weken na het open gaan van de inschrijvingen een loting plaats áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen. Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na drie weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

Schrijf je op tijd in!

Let op: Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt ca. 3 weken), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

Ligt jouw interesse bij winkels en webshops? Bij de minor Retail & Winkelmanagement van de HAN leer je alles over fysiek, online en omnichannel winkelen.

Het zijn dynamische tijden voor de retailbranche. Online retail groeit hard, onder meer vanwege gemak en een ruime keuze. Tegelijkertijd biedt de fysieke winkel veel kansen rondom beleving en service. Veel retailers zoeken bovendien naar de ideale combinatie van deze twee.

In deze minor ga je met al deze aspecten aan de slag. Je maakt op meerdere manieren kennis met fysieke winkels, je begint je eigen webshop en daarnaast ga je onderzoek doen naar een overkoepelend retailvraagstuk voor een opdrachtgever.

Onderwerpen

  • Winkelmanagement
  • E-commerce
  • Binnenstadsontwikkeling
  • Consumentengedrag
  • Financieel management
  • Winkelcommunicatie
  • Onderzoek

Soort minor
Dit is een verbredende minor. In een verbredende minor ontwikkel je je beroepscompetenties in een andere/bredere context.

 

Beoordeel zelf of de leerdoelen van deze minor aansluiten op jouw wensen en eisen.

  • Inzicht krijgen in alle aspecten van het vakgebied Retail en de turbulente huidige dynamiek binnen de branche.
  • Actuele kennis opdoen over het managen van een winkel, zowel fysiek als online.
  • Ervaring opdoen met het starten en runnen van een webshop.
  • Onderzoek doen voor en adviseren aan een opdrachtgever.

Competenties

  • Ondernemen. Initiëren en creëren van producten en diensten, zelfstandig en ondernemend.
  • Sales en communicatie. Ontwikkelen en onderhouden van relaties ten behoeve van (online en/of offline) inkopen en verkopen van producten.
  • Onderzoek. Opzetten, uitvoeren, interpreteren, toetsen en evalueren van desk- als fieldresearch.
  • Adviseren. Onderzoek combineren met theoretische kennis op het gebied van o.a. winkelmanagement en consumentengedrag en doorvertalen naar een bruikbaar advies.

Ingangseisen

Een minor wordt pas interessant als deze aansluit op je opleiding en/of je beroepsprofiel, van het juiste niveau is en niet overlapt met je major.

Voor wie?

Deze minor is interessant voor jou als de retailbranche onvoldoende aan bod komt in je eigen opleiding. Bij ons doe je veel inzicht en kennis op die je kunt combineren met je eigen studie. Na het behalen van je bachelordiploma heb je alles in huis om succesvol in de retailbranche aan de slag te gaan.

Voorwaarden voor deelname

  • Je hebt je propedeuse behaald.
  • Onderzoekskennis op niveau 2 wordt als bekend verondersteld.
  • Je dient de stage van je eigen opleiding met een voldoende afgerond te hebben.

Goed om te weten

  • Aan het runnen van een webshop zijn kosten verbonden. Hieronder vallen onder meer de kosten die horen bij het starten van de webshop (domeinnaam, maandelijkse hostingkosten, KVK registratie) en het inkopen van goederen. De uiteindelijke hoogte van deze kosten bepaal je zelf, maar hou rekening met een minimaal benodigd bedrag van ongeveer €125,-.
  • Door deel te nemen aan deze minor ga je akkoord met het lopen van ondernemersrisico’s horend bij het runnen van een webshop
  • Een buitenlandse excursie van één dag is onderdeel van het programma. Hiervoor vragen we een bijdrage van ca. €25,-. Daarnaast is er nog een binnenlandse excursie; deze is kostenloos.
  • We verwachten een oprechte motivatie om deel te nemen aan deze minor. Dat betekent dat je je lessen goed voorbereidt, professioneel (samen-)werkt aan opdrachten en overall een actieve houding toont. Van je docenten mag jij natuurlijk hetzelfde verwachten!

Mocht blijken dat door omstandigheden na de inschrijving toch niet voldaan kan worden aan de instapeis stage behaald, laat ons dat dan zo snel mogelijk weten.

Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:

  • Groep: Onderzoeks- & adviesrapport voor opdrachtgever
  • Groep: Eindpresentatie aan opdrachtgever
  • Individueel: Portfolio (waarin de onderdelen e-commerce, financieel management en winkelcommunicatie worden getoetst)
  • Individueel: Schriftelijk tentamen (waarin de onderdelen winkelmanagement, binnenstadsontwikkeling en consumentengedrag worden getoetst)

Rooster 

Houd rekening met de volgende roostergegevens voor deze minor.

De minor is een fulltime minor van een half jaar. De colleges en andere bijeenkomsten vinden plaats in Nijmegen en zijn verdeeld over maximaal drie werkdagen per week. De overige dagen werk je aan je individuele en groepsopdrachten.

Werkvormen

  • Werk- en hoorcolleges
  • Coachingsuren
  • Webshop opzetten en runnen
  • 2 excursies 

Literatuur

Verplichte literatuur:

“Omnichannel in retail” – G. van Ossel.

“Retailmarketing” – F. Quix & R. van der Kind.

 

Aanbevolen literatuur, o.a.:

“Prikkel de koopknop”- C. Frijters & C. van Beekhoff

“Retailtheater”- C. Frijters

“One to One” – M. van Tongeren

“Basisboek Online Marketing” – M. Visser & B. Sikkenga

“Consumentengedrag”- J. Nederstigt & T. Poiesz

“Shopper In-Zicht” – B. Nauta

“De Online Scorecard 3.0” – J. Steins Bisschop & G. Smits

Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via alluris.

Inloggen alluris arrowright

Externe studenten moeten eerst een account aanmaken bij kies op maat.

Heb je nog geen account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om een account aan te maken.

Account aanmaken arrowright

Heb je al wel een account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om in te loggen.

Inloggen kies op maat arrowright