Voor inhoudelijke informatie:
Jelle Schoemaker
E-mail: jelle.schoemaker@han.nl
Tel: 0622745233
Inschrijven? Goed om te weten!
- Bij minoren die starten in september vindt, ná de inschrijfperiode in de maand maart, een loting plaats in april áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
- Bij minoren die starten in februari vindt, ná de inschrijfperiode in de maand oktober, een loting plaats in november áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen.
Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode:
zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.
Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na vier weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.
Schrijf je op tijd in!
Let op:
Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt een volledige maand), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.
Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten.
Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/
De minor voetbalbusiness (online) biedt je een verrassend inzicht in de organisatie van de nationale en internationale voetbalwereld via de digitale snelweg. In deze minor krijg je hoofdzakelijk digitaal les waardoor je van overal in Nederland kunt aanhaken. Wel zullen er 5 tot 10 fysieke momenten zijn waarbij we elkaar treffen. Wil je liever fysiek les, schrijf je dan in voor onze reguliere voetbalbusiness minor.
We nemen je mee op een fascinerende reis langs diverse economische aspecten van de voetbal. In diverse onderdelen krijg je inzichten aangereikt over de ontwikkeling van amateurvoetbalclubs, de werking van de professionele, commerciële sportmarkt in Europa, en de interne bedrijfsvoering van betaald voetbalorganisaties op het gebied van marketing en communicatie. Kortom, de minor biedt je de sportief-economische inzichten die nodig zijn in de voetbalwereld van morgen.
De minor voetbalbusiness richt zich op bedrijfskundige vraagstukken rondom actuele thema’s en ontwikkelingen in de voetbaleconomie. Het gaat over de internationale politieke verschuivingen en competitiebelangen, de commerciële bedrijfsvoering van betaald voetbal én de lokale maatschappelijke waarde van het amateurvoetbal.
Voetbal is meer dan een spelletje. Er gaan vele miljarden in om en dat vraagt om een professionele aanpak, visionair leiderschap en bedrijfseconomische uitgangspunten. We gaan de internationale sportmarkt op en oriënteren ons op internationale ontwikkelingen, Amerikaanse sportsystemen en Europese belangen.
Onderwerpen
- Commerciële sportcompetities, afzetmarkten en financiële winsten; we kijken naar de verschillen tussen voetbalcompetities over de hele wereld
- Partnerships, marketing, branding & sponsoring; leer alles over de commerciële bedrijfsvoering van een professionele voetbalclub.
- Club, leden, vrijwilligerswerk en contributie: Analyseer de financiële aspecten van de sportvereniging bij jou om de hoek en de economische opbrengsten voor de maatschappij
-
Voor wie?
- De minor past bij je als je interesse hebt in de bedrijfs- en/of commercieel economische kant van de sportsector.
- Je kan met zowel een economische opleiding als een sportieve opleiding deelnemen aan deze minor. Opleidingen die in aanmerking komen zijn o.a. sport, gezondheid management, sport communicatie management, commerciële economie, sport en ondernemen management, sport en eventmanagement en (sport)marketing opleidingen.
- Dit is een verdiepende minor voor sportstudenten. In een verdiepende minor specialiseer je je verder binnen je eigen beroep(profiel). Voor studenten met een commerciële/economische achtergrond is het een verbredende minor. In een verbredende minor ontwikkel je je competenties in een andere context.
Voorwaarden voor deelname
- Je hebt je propedeuse behaald!
- Bekend met basiskennis van marketing wordt verondersteld.
Goed om te weten
Je zult veel boeken en economische theorieën omtrent sport en economie moeten lezen en leren. Hier zitten ook een aantal Engelse wetenschappelijke artikelen tussen.
De voetbalsector bestaat uit een private/commerciële kant waarbij media, commercie en sponsoring een belangrijke rol spelen en een publieke/maatschappelijke kant dat ingaat op de sociale en gezondheidswaarde die sport voor onze samenleving heeft. Beide kanten komen ongeveer evenveel aan bod komen.
Reserveer daarnaast 150 euro voor een mogelijke buitenlandse studiereis.
Toetsing van deze minor gebeurt op de volgende wijze:
- Tentamen over alle theorie- en oefenmateriaal
- Vitaliteit verenigingsadvies
- Maatschappelijke Kosten en Batenanalyse sportvereniging
- Internationaal competitieplan
- Commercieel beleidsplan voor een betaald voetbalorganisatie
- Digitale marketingstrategie voor een betaald voetbalorganisatie
Dit is een online minor dat aangeboden wordt via digitale bijeenkomsten en 5-10 fysieke bijeenkomsten. Tijdens de digitale bijeenkomsten zal je begeleid worden door ervaren docenten en maken we optimaal gebruik van de digitale mogelijkheden.
Tegelijkertijd wordt er ook een reguliere variant van deze minor aangeboden. Hierin wordt vier keer per week fysiek lesgegeven. Wil je liever hier aan meedoen, schrijf je dan in voor de reguliere variant en niet via deze pagina.
- Chadwick, S., Parnell, D., Widdop, P. & Anagnostopoulos, C. (2020). Routledge Handbook of Football Business and Management. Routledge.
- Schoemaker, J. (2020). Winnen en Winsten in de Sportbusiness. Nieuwegein: Arko Sports Media
Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via OSIRIS.
Externe studenten moeten eerst een account aanmaken bij kies op maat.
Heb je nog geen account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om een account aan te maken.
Heb je al wel een account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om in te loggen.