Voltijd
Engels
NIJMEGEN
30.0
5 februari 2018 t/m 8 juli 2018 -- open

De colleges zijn in het Engels, in verband met mogelijke deelname door buitenlandse studenten. De werkgroepen kan je zowel in het Engels als in het Nederlands volgen.

Voor meer informatie:

info@han.nl | T (024) 35 30 500 van 09.00 tot 16.30 bereikbaar | www.han.nl

Inschrijven? Goed om te weten! Bij populaire minoren vindt 3 tot 4 weken na het open gaan van de inschrijvingen een loting plaats áls er op dat moment meer inschrijvingen zijn dan beschikbare plaatsen. Bij de minoren waar nog plaats is, geldt daarna tot aan de sluiting van de inschrijfperiode: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

Daarnaast geldt dat als het aantal aanmeldingen na drie weken ruim onder de norm ligt; deze minor mogelijk wordt teruggetrokken. Dus heb je interesse, meld je direct aan.

 

Schrijf je op tijd in!

Let op: Voor HAN studenten geldt dat zij zich, in geval van uitloten of geen doorgang van de eerste keuze NA de periode van besluitvorming (deze duurt ca. 3 weken), kunnen herinschrijven. Dit kan alleen op de dan nog beschikbare minoren die plaatsen vrij hebben.

Ook dan geldt: zodra een minor vol is, wordt deze gesloten, vol = vol.

 

Een goed overzicht van de HAN minoren kun je vinden in de minoren app! De app is bereikbaar via: http://www.minoren-han.nl/

 

Beleving, het meenemen van toeschouwers en deelnemers in een ultieme ervaring is de toekomst voor sportevenementen. Ben jij benieuwd hoe je die beleving creëert, hoe je (online) waardepropositie voor onderscheidende sportevenementen maakt en deze met actieve online sportmarketing in de markt zet? Volg dan de Minor Sport Event Marketing van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.

Sportevenementen zijn leuk en goed voor de deelnemers en toeschouwers, maar zijn ook belangrijk voor onze samenleving. Om van sportevenementen een succes te maken zijn online marketingstrategieën erg belangrijk. Het vormen van krachtige sportmerken en belevenisvolle sportevenementen staan centraal in deze minor. Dit trekt namelijk meer bezoekers en deelnemers, dat stimuleert toerisme en dat is goed voor de economie.

Sportmarketingbureaus, eventmanagementbureaus, sponsoren en overheden zien steeds meer mogelijkheden om sportevenementen te gebruiken voor doelen als regio- & city marketing, toerisme en economische bestedingen, maar ook sportparticipatie, gezondheid en innovatie.

In deze minor leer je hoe je een sportevent door beleving en online marketing onderscheidend kan maken. Je leert hoe de marketing van sportevents werkt en hoe je het event niet alleen aantrekkelijk maakt voor de deelnemers en toeschouwers, maar ook voor stakeholders als sponsoren. Daarvoor maak je voor een sportevenement een interessant businessconcept en marketing campagne. Je krijgt inzicht in actuele trends en ontwikkelingen die een rol spelen bij beleving en sportevent marketing. Eén van de ontwikkelingen is de koppeling van sportevenementen, sportmerken en branding aan leisure en toerisme. Vanuit city- en regiomarketing oogpunt is het aantrekkelijk sportevenementen te gebruiken voor de marketing van een stad of regio.

Wat biedt de minor jou?

We bezoeken een aantal sportevenementen en analyseren de beleving, marketing. Je gaat met een team van studenten aan de slag met de ontwikkeling van een onderscheidend sportevenement, je werkt aan een businessmodel voor je stakeholders en bekijkt hoe het sportevenement meer bezoekers of deelnemers kan trekken, ook uit het buitenland. Daarvoor ga je online marketing tools inzetten en krijg je vaardigheden in het bouwen van campagnes en het meten van de effectiviteit. Je krijgt naast lessen en colleges van professionals ook gastcolleges uit het werkveld. Je doet onderzoek naar de economische impact van een bestaand evenement en geeft de organisator advies over de positionering en (online) marketing van het sportevent.

Tijdens de minor kijken we naar alle aspecten rondom de beleving bij sportevenementen en leer je hoe sport event marketing werkt voor verschillende stakeholders.

Competenties

  • Hoe maak je van sportevenementen een echte beleving?
  • Hoe trek je met online sport marketing meer toeschouwers en deelnemers naar sportevenementen?
  • Hoe meet je de effectiviteit van online marketing campagnes?
  • Hoe maak je een succesvol businessmodel voor een sportevenement?
  • Wat zijn (online) marketing strategieën voor sportevenementen?
  • Wat zijn de leisure en toerisme aspecten voor regio- & citymarketing?
  • Wat is de economische impact van sportevenementen?

 

  • De minor past bij je als je interesse hebt in de marketing, leisure en commerciële aspecten van de evenementensector, zowel voor sportevenementen als andere evenementen.
  • Je kan met zowel een economische opleiding als een sportieve opleiding deelnemen aan deze minor. Opleidingen die in aanmerking komen zijn o.a. sport, gezondheid management, sportkunde, sport communicatie management, sport-en bewegingseducatie, commerciële economie, sport en ondernemen management, sport en eventmanagement en (sport)marketing opleidingen.

Voorwaarden voor deelname

  • Deze minor kent geen specifieke ingangseisen
  • Bekendheid met basiskennis van marketing en eventmanagement wordt verondersteld
  • Er is plaats voor maximaal 8 externe studenten

Toetsing van deze minor gebeurt in een combinatie van:

  • Tentamens
  • Individuele & gezamenlijke beroepsproducten rondom online sport event marketing/campagnes
  • Een onderzoek over de belevingswaarde en economische impact van een sport evenement

Je hebt drie a vier lesdagen in Nijmegen. We proberen deze zoveel mogelijk in de ochtend en compact te plannen. Binnen deze tijd zit ook het werken in groepsverband, excursies en contact met het werkveld voor praktijkopdrachten.

Let op: onderwijsactiviteiten worden gegeven op het Gymnasion in Nijmegen:

Heyendaalseweg 141

6525 AJ Nijmegen

 

Werkvormen

  • Colleges
  • Werkgroepen
  • Projectonderwijs in de praktijk
  • Excursies
  • Studiereis

Je gaat een aantal boeken en artikelen over beleving, sport event marketing en businessconcepten en theorieën omtrent sport en economie lezen en hieruit leren. Hier zitten ook een aantal Engelstalige wetenschappelijke artikelen tussen.

  • Hover, P., Straatmeijer, J., Breedveld, K., (2014). Brancherapport Sportevenementen in Nederland. Nieuwegein: Arko
  • Mulier Instituut (2014), Sportevenementen in Nederland, groot bereik, aandacht voor de toekomst, (2014), Mulier Instituut, Utrecht, Nederland
  • Consumer Behavior, International Edition, 6th Edition, Wayne D. Hoyer

  • Osterwalder, A., Pigneur Y., (2014) The Business Model Canvas. Strategyzer AG, Zwitserland.

Daarnaast worden boeken, artikelen gebruikt over strategische sportmarketing, event marketing, digital marketing en beleving.

Reserveer daarnaast 150 tot 300 euro voor een mogelijke buitenlandse studiereis.

Studenten van de HAN kunnen zich eenvoudig aanmelden via alluris.

Inloggen alluris arrowright

Externe studenten moeten eerst een account aanmaken bij kies op maat.

Heb je nog geen account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om een account aan te maken.

Account aanmaken arrowright

Heb je al wel een account bij kies op maat? Klik dan op onderstaande button om in te loggen.

Inloggen kies op maat arrowright